7 wspaniałych korzyści CBD dla sportowców

Bieganie

Na obecną chwilę wartość terapeutyczna CBD jest już dość dobrze zbadana. Dowody wskazują, że związek ten jest skutecznym środkiem wspomagającym sen, przeciwbólowym i przeciwzapalnym. Jednakże CBD oferuje nie tylko korzyści w walce z różnymi dolegliwościami. Te same zalety, dzięki którym jest tak skuteczny w przywracaniu zdrowia, sprawiają, że jest również doskonałym wyborem dla sportowców!

CBD zmniejsza poziom stresu, zapobiegając przemęczeniu i ułatwia zasypianie, skracając czas regeneracji. Dodatkowo sportowcy mogą również skorzystać na zdolnościach kannabidiolu do wyciszania lęku.

7 udowodnionych korzyści CBD i sposoby ich aktywacji

Wszystkie z poniższych korzyści, jakie oferuje CBD, zostały udowodnione przez różne badania. Za chwilę przyjrzymy się bliżej tym siedmiu wspaniałym korzyściom i przedstawimy praktyczne metody na ich aktywację.

7 wspaniałych korzyści CBD:

  1. CBD zmniejsza stres
  2. CBD jest adaptogenem
  3. CBD chroni centralny układ nerwowy
  4. CBD poprawia sen
  5. CBD rozluźnia mięśnie
  6. CBD łagodzi lęk i niepokój
  7. CBD zmniejsza zapalenie i oksydację

CBD zmniejsza stres

Jedną z największych zalet CBD dla sportowców jest redukcja stresu.

Żeby sprawdzić, jakie są pełne korzyści dla sportowców od strony zmniejszania stresu, najpierw należy zdefiniować, czym, tak naprawdę, jest stres. Warto też zaznaczyć, że najwięcej czasu poświęcimy właśnie tej kwestii. Powodem jest to, że dzięki swojej zdolności zmniejszania stresu CBD może zapewnić wszystkie pozostałe korzyści.

Czym jest stres?

Stres jest stanem napięcia psychicznego lub emocjonalnego wynikającego z niekorzystnych, lub wymagających okoliczności.

W 1936 roku znakomity endokrynolog Hanse Selye opisał stres jeszcze dokładniej. Określił stres fizjologiczny jako „niespecyficzną reakcję organizmu na każde żądanie zmiany”. W badaniach na zwierzętach odkrył, że stres może negatywnie wpływać na zdrowie jelit, powiększać nadnercza, jak również wyrządzać wiele innych szkód w organizmie. Z kolei wyniki dotyczące chronicznego stresu były jeszcze gorsze. Pokazały, że w trakcie badań zwierzęta doznawały zapalenia stawów, udarów i zawałów serca.

Jaki związek ma stres ze sportowcami?

Fakt jest taki, że stres ma wiele wspólnego ze sportem. Już same dyscypliny sportowe są pewną formą stresu. Jest to stres, który należy pokonać i dostosować do niego pracę całego organizmu.

Wielu sportowców doświadcza takich zmagań, walcząc ze stresem każdego dnia. Nic więc dziwnego, że najlepsze plany treningowe starannie równoważą pracę i odpoczynek. Jest to delikatna równowaga w układzie nerwowym, która idealnie umieszcza organizm pomiędzy pełną gotowością a przetrenowaniem.

Wypracowanie sobie takiej równowagi nie jest łatwe. Na szczęście CBD może pomóc w przyspieszeniu tego procesu. Potrzebna jest tutaj systematyczna, dzienna suplementacja CBD z dawkami 10-20 miligramów. Jest to świetny sposób na umożliwienie sportowcom przełamania swoich wcześniejszych ograniczeń – tych, które wywoływane są przez stres. A do tego jest to również wspaniała okazja na wyznaczanie sobie nowych, bardziej wymagających celów.

CBD jako adaptogen

Do tradycyjnych adaptogenów zaliczamy grzyby Reishi i jeżówki. A od niedawna na tej krótkiej liście znajduje się również CBD. Podobnie jak tradycyjne adaptogeny, CBD redukuje stres i zwiększa wydajność organizmu.

Czym są adaptogeny?

Według dr Brendy Powell z Center for Integrative and Lifestyle Medicine; adaptogeny to nietoksyczne rośliny i zioła „mające na celu uregulować nasz organizm”.

Adaptogeny chronią układ nerwowy i układ neuroendokrynny przed nadwyrężaniem. Badania z 1969 roku donoszą, że adaptogeny muszą mieć charakter stymulujący – bez powodowania skutków ubocznych.

Brzmi znajomo? Dokładnie to robi CBD! Poprzez aktywację naszego systemu endokannabinoidowego (ECS, czyli sieć sygnalizacyjna wewnętrznych substancji podobnych do konopi), CBD pomaga promować równowagę. Wraz z aktywacją ECS pojawiają się takie rodzaje zdrowia i witalności, dzięki którym można utrzymać homeostazę.

Jak adaptogeny promują szybszą regenerację?

Zarówno CBD, jak i reszta najaktywniejszych składników konopi, może pomóc sportowcom w lepszym dostosowaniu się do treningu. Zastanówmy się nad stanem metabolicznym, który następuje po ciężkim treningu. Sprawia, że temperatura ciała zaczyna się podwyższać, a poziom kortyzolu osiąga wysoki pułap. Co więcej, białka mięśniowe ulegają rozpadowi, a nagromadzony cukier (w postaci glikogenu) jest niemal całkowicie wyczerpany. Nie jest to idealny obrazek równowagi w organizmie.

Organizm wyczuwa ten stres i dlatego zaczyna wytwarzać większe ilości endokannabinoidów, takich jak anandamid. Robi to, aby poradzić sobie z procesem regeneracji. Wystarczy dorzucić dodatkowe kannabinoidy roślinne, takie jak CBD, a zaburzenia równowagi mogą zostać zażegnane bardzo szybko.

Ten proces regeneracji został również opisany przez Hansa Selye, który nazwał go „etapem oporu” adaptacji. Oczywiście mowa tutaj o oporze na stresory. Opór ten pozwala na szybką regenerację i unikanie przemęczenia.

W jednym z badań naukowcy posunęli się nawet tak daleko, że zaczęli zadawać sobie pytanie, czy kannabinoidy czasem nie będą wykorzystywane jako leki poprawiające wydajność, przez co powinny być zabronione w sporcie lekkoatletycznym.

Na tę chwilę badania w tej dziedzinie są dość ograniczone. Wiadomo, że większość roślinnych adaptogenów działa poprzez aktywację enzymów, takich jak AMPK. Robią to dla regulacji bilansu energetycznego i zwiększenia spalania tłuszczu. Jest też możliwe, że stosowanie CBD wraz z innymi adaptogenanmi doprowadzi do efektów synergicznych! Prościej mówiąc, wygląda na to, że te dwa rodzaje substancji, jeśli połączyłyby swoje siły, mogłyby naprawdę zwiększyć swoją efektywność.

CBD chroni centralny układ nerwowy

Centralny układ nerwowy, zwany też ośrodkowym układem nerwowym (OUN), składa się z mózgu i rdzenia kręgowego. Sprawuje kontrolę nad wewnętrzną komunikacją i percepcją, wysyłając sygnały za pośrednictwem swoich nerwów i neuronów.

Jest to stosunkowo proste do zrozumienia. Jeżeli w organizmie jest więcej bodźców, OUN jest bardziej aktywny, a jeśli nie dzieje się zbyt wiele, wówczas aktywność OUN spada. Dyscypliny sportowe, które opierają się na wykonywaniu ruchów zmagających się z oporem (np. trening siłowy), wywierają duży nacisk na OUN. Jeśli nacisk ten trwa wystarczająco długo, wówczas „iskra zapłonowa” sygnałów pobudzających w OUN zaczyna „przygasać”. Wraz z utratą tej mocy skurcze mięśni stają się mniej skuteczne, a siła zaczyna się zmniejszać.

Sportowcy z przemęczonym OUN będą czuć, że nie tylko stają się wolniejsi, ale i podnoszą mniejsze ciężary przy takim samym wysiłku. Jeśli proces regeneracji nadal będzie ignorowany, mięśnie takich sportowców mogą przestać reagować na normalne reakcje neuronalne. Jest to kiepska sytuacja.

Dobrą wiadomością jest to, że CBD jest najlepszym przyjacielem neurotransmisji. CBD pomaga w synchronizacji sygnalizacji neuronowej i równoważeniu neuroprzekaźników przed- i postsynaptycznych. Co więcej, pomaga też nerwom zachować osłonki mielinowe.

Tak naprawdę to system endokannabinoidowy (ECS) jest tym, który bezpośrednio promuje zdrowie neuronów. Tylko że robi to wraz z przyjmowanym CBD, który już wielokrotnie udowodnił swoje zdolności we wzmacnianiu i ożywianiu ECS.

A czy zastosowany przed treningiem CBD może uchronić OUN przed przemęczeniem? Nie zostało to jeszcze do końca udowodnione. Jednakże i tak wielu sportowców siłowych uważa, że dzięki CBD nie doświadczają „drżenia”, jakie czasami towarzyszy przy podnoszeniu maksymalnego ciężaru.

CBD promuje też regenerację przemęczonego układu nerwowego i zwiększa jego elastyczność. Dzieje się tak, bo CBD pomaga endokannabinoidom odgrywać rolę „kluczowego modulatora plastyczności synaptycznej” w układzie nerwowym.

CBD poprawia sen

Jednym z pierwszych i najbardziej oczywistych efektów, jaki zauważają osoby rozpoczynające suplementację CBD, jest szybsze zaśnięcie. Bardzo często już pierwsza dawka potrafi zafundować spokojniejszy sen! Może to potwierdzić jedno z badań, w którym uczestnikom podawano dawki kanabidiolu.

Badanie to stwierdziło, że pacjenci stosują CBD jako terapię na wiele różnych schorzeń, w tym na zaburzenia snu. Ponadto, 36% z tych pacjentów oświadczyło, że już sam CBD jest skuteczny w leczeniu ich schorzeń. Biorąc pod uwagę, że intensywne treningi sportowe nie zawsze są dobre na sen, ta szczególna korzyść jest niezwykle obiecująca dla sportowców.

CBD obniża też poziom hormonów stresu, takich jak kortyzol, które w przeciwnym razie mogłyby zakłócać normalne cykle snu. Z tego względu wielu zawodowych sportowców raczy się długim snem.

Dłuższy sen = więcej czasu na regenerację zmęczonych mięśni!

Roger Federer powiedział: „Jeśli nie śpię 11 – 12 godzin dziennie, nie jest to w porządku”.

Osoby, które nie sypiają zbyt długo, powinny wypróbować CBD. Jest bardzo skuteczny w przedłużaniu spokojnego snu. I w przeciwieństwie do tradycyjnych metod nasennych CBD nie pobudza żadnego systemu receptorów do takiego stopnia, aby wywołać w nas senność, gdy funkcjonujemy w ciągu dnia.

Przykładowo, dawka 10 mg CBD na noc prawdopodobnie spowoduje, że osoba ta będzie bardziej śpiąca od tej, która przyjęłaby tę samą dawkę w ciągu dnia. Zaraz przyjrzymy się temu bliżej i omówimy szczegóły.

CBD = lepszy rytm okołodobowy?

Kolejny niesamowity fakt jest taki, że układ endokannabinoidowy poddawany jest fotoentrainacji. Oznacza to, że funkcje układu różnią się w zależności od wschodu i zachodu słońca. Produkcja endokannabinoidów jest na ogół wyższa w godzinach porannych i niższa w ciągu dnia.

W ostatnich latach odkryto, że zdrowy rytm dobowy ma istotne znaczenie. Jeżeli będziemy lekceważyć sygnały natury, przykładowo, decydując się na nocną pracę lub nadmierną ekspozycję na niebieskie światło, wówczas będą na nas czekać same przykre niespodzianki. Omówilibyśmy wszystko dokładniej, tylko że informacje te wykraczają już poza tematykę tego artykułu.

Ważniejszym faktem jest to, że wielu sportowców doświadcza zaburzeń w swoim cyklu sen-czuwanie. Takie osoby mogą odczuwać letarg w momencie, gdy powinny być pobudzane, i odwrotnie. Z tego względu często decydują się na picie zbyt dużo kawy lub innych używek. W zależności od rodzaju tych napojów, taka rutyna może prowadzić do dalszego stresu nadnerczy lub uszkodzenia układu nerwowego.

Na szczęście istnieje zdrowsze i skuteczniejsze rozwiązanie. Udowodniono, że regularne przyjmowanie CBD może promować taki rodzaj bilansu energetycznego, który współgra ze środowiskiem, a nie działa wbrew niemu. Jeżeli jesteście sportowcami, możecie śmiało rozważyć przyjmowanie dodatkowych 10-20 miligramów CBD. Powinna to być dawka zażywana na godzinę lub dwie przed snem, jeśli sen stanowi dla was problem.

CBD rozluźnia mięśnie

Sportowcy wiedzą, że to uczucie, jakiego doświadczają po treningu, jest czymś nieuchronnym. Wypełnione mleczanem mięśnie ulegają skurczom i bólom, co sprawia, że nawet normalne czynności jak schodzenie po schodach, stają się dość uciążliwe. I są to właśnie chwile, które otwierają nam wrota do kroczenia tą trudną drogą, jaką jest regeneracja organizmu.

Na szczęście CBD jest silnym środkiem do rozluźniania mięśni. Dzieje się tak, ponieważ CBD udziela pomocy GABA (pierwotny neuroprzekaźnik, który hamuje układ nerwowy). CBD wpływa na receptory GABA-A, tym samym poprawiając działanie tego neuroprzekaźnika. Prościej mówiąc, CBD promuje rozluźnianie mięśni, wpływając na układ odpowiedzialny za uspokajanie i relaksowanie organizmu.

Z kolei niski poziom GABA związany jest ze skurczami mięśni, spazmami, a nawet zaburzeniami w przyjmowaniu substancji. Są to wszystkie te rzeczy, których powinni unikać wszyscy sportowcy!

Jakby tego było mało, CBD pomaga też aktywnym sportowcom uniknąć problemów związanych ze zdrowiem mięśni i stawów. Dr Charles Bush-Joseph w wywiadzie dla Runner’s World stwierdza: „W połączeniu z rozciąganiem, nakładaniem lodu i korzystaniem z piankowych wałków do masażu; CBD stanowi powszechną metodę leczenia urazów ścięgien w obszarze kolana, takich jak zespół opaski biodrowej”.

W celu doświadczania takich korzyści należy codziennie przyjmować umiarkowaną dawkę 10-20 mg CBD. Można też zastosować CBD do użytku miejscowego, aplikując go bezpośrednio na dotknięty obszar. Dzięki temu powinna nastąpić redukcja w stanie zapalnym. Jednak należy również pamiętać, że produkty CBD do użytku miejscowego mają różną moc. Dlatego warto zdecydować się na preparat zawierający co najmniej 100 mg CBD na 0,33 l.

CBD łagodzi lęk i niepokój

Korzystny wpływ CBD na stany lękowe jest już wszystkim dobrze znany. Badania pokazują, że CBD działa pozytywnie nie tylko na lęk przewlekły i wysoki, ale i na wszystko pomiędzy. Sprawdza się nawet wśród osób, które odczuwają tremę przed wyjściem na scenę.

Sportowcy również mogą z tego powodu czerpać wiele korzyści. Lęk i niepokój, które związane są z presją podczas treningu i zawodów, mogą stanowić ogromne wyzwanie dla sportowców wyczynowych. To samo badanie, które zaleciło zakaz stosowania THC jako leku poprawiającego wydajność, jednocześnie doceniło CBD. Udowodniło, że doustny CBD zmniejsza stany lękowe i hamuje przerażające wspomnienia. Takie działanie może „poprawić wyniki sportowe” bez żadnych negatywnych skutków w obszarze zdrowia psychicznego.

Należy mieć na uwadze, że powinien to być produkt CBD o pełnym spektrum. Taka forma CBD, w przeciwieństwie do izolatów CBD, jest bardziej skuteczna w walce z lękiem i niepokojem. A wszystko dzięki temu, że ekstrakty z konopi o pełnym spektrum zawierają cenne związki, takie jak terpeny i flawonoidy, które współpracują ze sobą, aby wzbogacić i tak już imponujące efekty CBD.

Nie potrzeba zbyt dużej dawki CBD, aby można było zmniejszyć lęk i niepokój. Wielu sportowców doświadczyło doskonałych rezultatów, decydując się na niewielkie, ale za to systematyczne mikrodawki CBD.

Jeżeli zastosujemy CBD w bardzo wygodnej formie (takiej jak waporyzator), wówczas można go stosować nawet tuż przed intensywnym treningiem albo przed zawodami. Zazwyczaj wystarczają dawki w wysokości 3-10 miligramów, żeby doświadczyć uczucia spokoju i relaksu.

CBD redukuje stany zapalne i oksydację

Stan zapalny stanowi potencjalną barierę dla optymalnego zdrowia u wszystkich ludzi. I pomimo tego, że niewielkie zapalenie jest w rzeczywistości pozytywną rzeczą, przewlekłe zapalenie może prowadzić do bólu, chorób i przyrostu masy ciała.

Powiedzmy sobie szczerze, żadna z tych powyższych rzeczy nie jest dobrą wiadomością dla sportowców. Co więcej, zapalenie jest również jedną z największych barier dla szybkiej regeneracji. Niektórzy decydują się na korzystanie z tradycyjnych NLPZ (niesteroidowe leki przeciwzapalne). Chcą w ten sposób zmniejszyć ból i stany zapalne. Jednak nie tędy droga.

Potrzebne jest tutaj coś bardziej holistycznego. I tym czymś jest właśnie CBD. Badanie z 2010 roku pokazało, że kannabinoidy to silny środek przeciwzapalny, który działa przez indukcję apoptozy i komórek T-regulatorowych (Tregs) oraz hamuje proliferację komórek i produkcję cytokin.

Mówiąc inaczej, właściwości przeciwzapalne CBD są na tyle złożone, że już sama systematyczna suplementacja CBD niewielkimi dawkami może wystarczyć, aby wprowadzić wyraźne zmiany.

Jest jeszcze jeden rodzaj stresu, którego powinni unikać sportowcy. Mowa tutaj o stresie oksydacyjnym. Powszechnie wiadomo, że przyjmowanie antyoksydantów jest bardzo istotne. Tylko wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że jeszcze lepszym rozwiązaniem jest unikanie rosnącej oksydacji.

W tym celu potrzebny jest wewnętrzny antyoksydant o nazwie glutation. Badania na gryzoniach wskazują, że CBD może podnieść poziom tej niesamowitej substancji, a tym samym zmniejszyć stres oksydacyjny lepiej niż witamina C lub E. Co ciekawe, inne adaptogeny (takie jak ostropest i witania ospała) również mogą promować produkcję glutationu.

Mniejsza oksydacja oznacza mniejszy ból mięśni, lepszą funkcję odpornościową, regulację recyklingu komórkowego i wiele więcej. Glutation może też promować wrażliwość na insulinę. A to z kolei może umożliwić sportowcom poprawę struktury ich ciała i efektywniejsze wykorzystanie węglowodanów. Są to bardzo pozytywne korzyści dla wszystkich miłośników sportu!

Faktem jest to, że im trening jest trudniejszy, tym zapalenie może być większe, co również zwiększa potrzebę na ilość zażywanego CBD. I pomimo tego, że idealna dawka CBD wynosi 10-20 mg, mogą być potrzebne większe ilości, żeby organizm mógł zaliczyć nawet najbardziej intensywny trening.

Należy pamiętać, aby powoli zwiększać dawkę CBD, dzięki czemu można uniknąć drastycznych zmian. Wynika to z faktu, że działanie farmakologiczne CBD jest dwufazowe. Oznacza to, że zaczyna się powoli zmniejszać po osiągnięciu określonej dawki.

Powolne zwiększanie dawki i częstotliwości dozowania są świetnym sposobem na to, aby nie przekroczyć optymalnego zakresu dawkowania. Można też korzystać z różnych produktów CBD i nieco zmiksować cały proces. Przykładowo, jeśli 20 mg dziennej dawki oleju CBD nie wystarcza do zmniejszenia stanu zapalnego, to można do tego zastosować CBD do użytku miejscowego, nocny plaster przeciwbólowy i / lub vape pen.

Profesjonalni sportowcy korzystają z CBD

Niektórzy sportowcy już z powodzeniem stosują suplementację CBD, a ich liczba rośnie z tygodnia na tydzień. Były kolarz Floyd Landis odstawił opioidy, golfista Bubba Watson promuje CBD pomimo ostrzeżeń PGA-tour, a rekordowy siłacz Eddy Hall chwali CBD za swój powrót do zdrowia. Co więcej, od niedawna z CBD korzysta też coraz więcej zawodników UFC, którzy używają tego związku do regeneracji swojego organizmu.

Jak widać zróżnicowanie dyscyplin sportowych, w których sportowcy korzystają z CBD, jest prawie tak bogate, jak zróżnicowanie zalet samego CBD.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here